Wednesday 26 April 2017

2 Kemungkinan

Petang atau lebih tepat aku sebut sebagai waktu senja aku sekarang lebih kerap diisi dengan dengan menonton pementasan  terakhir daripada cik Suria yang ditekuni olehnya saban hari, dengan gaya berlainan, tanpa hadir jemu!

Minggu lepas, ada satu petang aku berkesempatan menonton gelagat sepasang anak-anak yang kelihatan begitu sibuk mewarnakan satu buku yang aku tebak sebagai buku mewarna mereka di atas timbunan tanah yang terbentuk kesan tolakan jentolak.

Ketika menonton aksi mereka, senyuman aku timbul tanpa sedar, tanpa dikenalpasti siapa/apa yang mengukirnya. Aku timbulkan dua kemungkinan daripada senyum yang timbul ini.

Satunya, aku sudah sampai ke peringkat umur yang senang melihat anak-anak,  melihat mereka bermain dan bercakap sudah cukup untuk aku merasa senang. Keduanya, aku cemburu melihat bentuk kesibukan yang dihadapi oleh mereka. Kesibukan yang tidak ditemani sebarang ketidakpastian dalam menentukan sibuk yang mana mereka harus utamakan. Kesibukan yang hadir bersama ketenangan yang lahir daripada ketidaktahuan tadi.

Atau ada kemungkinan lain tentang apa yang menghadirkan senyumku?

No comments:

Post a Comment